Продолжи пословицу хун болохо багаhаа
Обновлено: 07.11.2024
- один из коренных народов Восточной Сибири. Проживают в Бурятии, Усть-Ордынском АО и в Забайкальском крае. Бурятский (или: бурят-монгольский) язык относится к монгольской семье языков.
Следующая пословица
Хун хэлээрэй
Мал холоорой.- Человек языком, животный ногой ( Умный человек поймет словами, а дурной человек только кнутом)
Тэжээсэн бяруу тэрэг эвдэнэ.- Не блогодарный ребенок испортит вашу жизнь. -
Хун нэрээ
Тогос одоо- Человек бережет свое имя, а павлины перья.
Сайн санааны узуурт тос - Хорошая мысль всегда к добру
Эр зунд итгэхээр
Эрхий хуруундаа итгэ- Не верь мужчину , а верь своего большего пальца (Лучше верить самому себе,чем верит другим )
Оодлоход бодох сэтгэх
Уруудахад унтаж идэх- думать и мыслить к лучшему , кушать и спать к худшему. :))
Хуний хувцас омссон хун моргуй- Чужая одежда не на тебе.
Ядрах цагт нохрийн чанар танигдана- Друг познается в беде
Зуун тогрогтэй байснаас
Зуун нохортэй бай т- Лучше имей сто друзей, чем сто рублей :)
Усыг нь уувал
Есийг нь дага - В чужой монастырь со своими устами не ходят.
Эзэн хичээвэл
Заяа хичээнэ- Ваша судьба в твоих руках.
Мууг дагавал могойн хорлол
Сайныг дагавал нары гэрэл- С кем поведешься того и набирешься.
Хун ахтай
Дээл захтай - Уважать надо старших.
Хун хэдии ухаантай ч хэлэхээс наашгуй
Цаас хэдий нимгэн ч цоолохоос наашгуй- Хотя человек умный, пока не скажет не пойметь. Бумага хотя тонкая, пока не тыкнет не порвешь.
Одоо хаясан чулуу
Оорийн толгой дээр - Плохие поступки возвращаются к тебе обратно.
Ум гэлгуй цав гэв- Прежде чем сказать надо думать.
Муу хуний дуу их - Хороший человек не спешит ( смысл очень близок )
Бярын чадлаар ганцыг
Ухааны чадлаар олныг - Силой победишь одного, а умом многих
Туруулж дугарсан хохооний амь холдоно - Инициатива наказуема
Нэр хагарахаар
Яс хугар - Лучше сломать кости, чем потерять доброе имя.
Следующая пословица
Ленинэй орденто Буряадай оперо ба баледэй академическэ театр хадаа манай ороной суута театрнуудай нэгэниинь болоно. Анха түрүүшээр мянга юhэн зуун гушан хоёр ондо эхи табигдаhан түүхэтэй. Тиихэдэ Буряадай түрүүшын хүгжэмтэ драмын театр нээгдээ hэн. 1940 ондо «Энхэ Булад Баатар» гэжэ түрүүшын буряад оперо табигдаhан байна. Саашадаа дэлхэйн болон ородой эгээл эрхим оперно спектакльнуудые табижа суурхаhан байна. «Арюун дүүхэй Ангара хүүхэн»гэhэн балет театрай омогорхол болоно.
Театрай мүнөөнэй байшан 1952 ондо баригдажа дүүрэhэн юм. Нэгэ доро найман зуун хүн орожо хараха аргатай. Гадаада болон дотоодо талаhаа айхабтар гоё шэмэглэлтэй ёhото ордон болоно.
Контрольная работа № 2
1. Найдите бурятско-русские соответствия.
2.широко 2. арадай
3.каждый год 3. тэмдэглэнэ
4. знаем 4. уреэл
5.с праздником 5. хусэнэбди
6.от всей души 6. ургэноор
7.обычаи 7. унэн зурхэнhоо
9.народный 9. жэл бури
10.желаем 10. амаршалнабди
11.благопожелание 11. мэдэнэбди
12.родственники 12. ёhо заншалнууд
Впишите по 5 глаголов в соответствующие столбики
муноо саг үнгэрhэн саг ерээдүй саг
2.Используя данные слова, составьте предложения.
hайндэр, hарада, боложо, энэ, Сагаалганай, байна. Амаршалнаб, сагаан, би, hараар, үнэн, таниие, зүрхэнhөө.
3.Переведите текст на бурятский язык.
Сагаалган - бурятский национальный праздник. Это новый год по лунному календарю. Его встречают в Бурятии, Монголии, Тыве, Калмыкии, Японии, Китае, Корее, Вьетнаме. Этот праздник пришёл на нашу землю из глубокой древности.
«А» узэг эрдэмэй дээжэ,
А) аймхай хун арба ухэдэг.
Б) абдаршье алтан хэрэггүй.
В) аяга сай эдеэнэй дээжэ.
Биб гэhэн гансаараа,
А) зуун нүхэртэй ябаhан дээрэ.
Б) бидэ гэhэн гансаараа.
В) hайн хүндэ нүхэр олон.
Ургасын ехэ - ажалhаа,
А) хүн болохо багаhаа.
Б) ухаанай ехэ - эрдэмhээ.
В) хабарай үдэр жэлые тэжээдэг.
Контрольная работа № 3
.Подберите к данным словам имена прилагательные
Үдэр, шубуун, бүмбэгэ, сай, hургуули, hурагшад,
ном, басаган, модон.
Отгадайте загадки и подчеркните нужную отгадку
Аяга соо алаг булаг (аман, нюдэн, шэхэн)
Yүдээр ороод, үрхөөр гараа (хүн, утаан, түлеэн)
МүльЬэн дээрэ мүнгэн шагта (наран, hара, сэсэг)
Выберите правильные окончания заимствованных слов
Яблок(а/о), почт(о/а), парт (э/а), резин(а/э), щётк (о/а), газет(а/э), ручк(а/э), ферм (а/э), форм (о/а)
Контрольная работа № 4
Переведите текст на русский язык
Yхибууд hургуулидаа ошобо. Туруушын хэшээл углоонэй найман саг гушан минутада эхилбэ. Муноодэр манда табан хэшээл болобо. Эгээ туруун буряад хэлэнэй хэшээл болоо. Энэ хэшээлдээ hурагшад арадай аман зохёолнуудтай танилсаба: таабари таалсаба, оньhoн үгэнүүдые уншаба. Yшоо жороо угэнуудые дэбтэртээ бэшэжэ абаба
Соотнесите слова, противоположные по значению
3.хуйтэн в. залуу
4.наhатай г. томо
3. Составьте из данных слов предложения
А) Аха,дулаан, абаа, бээлэй
Эгэшэ, оёно, ноогоон, оймhoн
Эжы, нэхэнэ, плати , арhан
Хубуун ,кофто, умдэнэ, торгон
Б) hурагша, уншана, hoнин, ном.
Yхибууд, бурана, соо, класс.
Эжы, минии, багша, ород хэлэнэй.
Баяр, аха, манай, эмшэн.
Туяанын, миисгэй, аба, асарба, хоорхэн.
Критерии и нормы оценки знаний, умений, навыков обучающихся.
Способы измерения уровня владения видами речевой деятельности
1. Проверка умения:
- выразительно читать и понимать содержание легких аутентичных текстов;
- определять основное информативное содержание текста (ознакомительное чтение)
- полно и точно понимать содержащуюся в тексте информацию (изучающее чтение)
2.Единица контроля: связный текст
3.Материалы для контроля: легкие аутентичные тексты
4. Показатель обученности.
Техника чтения: темп 100-110 слов в минуту, орфографическая и интонационная правильность, выразительность.
5. Понимание: понимание не менее 80% фактической информации (изучающее чтение), понимание основной идеи текста, основной информации (ознакомительное чтение)
ОБРАЗЦЫ. Типовые задания
-ответьте на вопрос "О чем говорится в тексте?"
-выбор из нескольких данных заголовков наиболее подходящего
-самостоятельное озаглавливание текста.
-составьте и запишите 3-4 предложения, содержащие в общем виде проблемы текста.
-ответы на вопросы к основному содержанию текста (о чем, о ком идет речь, где, когда происходит действие/событие, почему)
-выделите в тексте основную мысль (идеи)
-краткий пересказ основного содержания текста (с опорой на текст, план, вопросы)
-выражение своего отношения (с опорой на текст)
Ленинэй орденто Буряадай оперо ба баледэй академическэ театр хадаа манай ороной суута театрнуудай нэгэниинь болоно. Анха түрүүшээр мянга юhэн зуун гушан хоёр ондо эхи табигдаhан түүхэтэй. Тиихэдэ Буряадай түрүүшын хүгжэмтэ драмын театр нээгдээ hэн. 1940 ондо «Энхэ Булад Баатар» гэжэ түрүүшын буряад оперо табигдаhан байна. Саашадаа дэлхэйн болон ородой эгээл эрхим оперно спектакльнуудые табижа суурхаhан байна. «Арюун дүүхэй Ангара хүүхэн»гэhэн балет театрай омогорхол болоно.
Театрай мүнөөнэй байшан 1952 ондо баригдажа дүүрэhэн юм. Нэгэ доро найман зуун хүн орожо хараха аргатай. Гадаада болон дотоодо талаhаа айхабтар гоё шэмэглэлтэй ёhото ордон болоно.
Энэ театрай тайзан дээрэ СССР-эй арадай артистнар Гомбо Цыдынжапович Цыдынжапов, Лхасаран Лодоевич Линховоин, Дугаржап Дашиев, Ким Базарсадаев, Лариса Петровна Сахьянова гэгшэд олон жэлдэ ажаллажа, арад зоноо дуу хатараараа баясуулhан юм. Мүнөө бэлигтэй артиснар Гаклина Шойдагбаева, Ольга Аюрова, Татьяна Шойдагбаева, Сурена Дашицыренова, Вячеслав Бальжинимаев, Дамба Занданов, Баатар Будаев гэхэ мэтэ артистнар үзэсхэлэнтэ hайхан дуунуудаараа шагнагшадые баярлуулна.
Тиихэдэ «Энхэ Булад Баатар» оперые шэнээр найруулан табигшань РСФСР-эй искусствын габьяата ажал ябуулагша Николай Логачёв болоно.
Анха түрүүшээр ….ондо эхи табигдаhан түүхэтэй (1932, 1922, 1930)
Театрай мүнөөнэй hайхан байшан ………ондо баригдажа дүүрэhэн юм. (1970, 1965, 1952).
Бэшэмэл харюу үгэгты.
Хэды ондо түрүүшын буряад оперо табигдааб?
Энэ оперо ямар нэрэтэй байгааб?
Театрай омогорхол ямар балет болоноб?
Мүнөө театрта ямар мэдээжэ артистнар ажалланаб?
Ленинэй орденто Буряадай оперо ба баледэй театр хадаа манай ороной суута театрнуудай нэгэниинь болоно.
Энэ оперые шэнээр найруулан табигшань РСФСР-эй искусствын габъяата ажал ябуулагша Николай Логачёв болоно.
Следующая пословица
Ленинэй орденто Буряадай оперо ба баледэй академическэ театр хадаа манай ороной суута театрнуудай нэгэниинь болоно. Анха түрүүшээр мянга юhэн зуун гушан хоёр ондо эхи табигдаhан түүхэтэй. Тиихэдэ Буряадай түрүүшын хүгжэмтэ драмын театр нээгдээ hэн. 1940 ондо «Энхэ Булад Баатар» гэжэ түрүүшын буряад оперо табигдаhан байна. Саашадаа дэлхэйн болон ородой эгээл эрхим оперно спектакльнуудые табижа суурхаhан байна. «Арюун дүүхэй Ангара хүүхэн»гэhэн балет театрай омогорхол болоно.
Театрай мүнөөнэй байшан 1952 ондо баригдажа дүүрэhэн юм. Нэгэ доро найман зуун хүн орожо хараха аргатай. Гадаада болон дотоодо талаhаа айхабтар гоё шэмэглэлтэй ёhото ордон болоно.
Контрольная работа № 2
1. Найдите бурятско-русские соответствия.
2.широко 2. арадай
3.каждый год 3. тэмдэглэнэ
4. знаем 4. уреэл
5.с праздником 5. хусэнэбди
6.от всей души 6. ургэноор
7.обычаи 7. унэн зурхэнhоо
9.народный 9. жэл бури
10.желаем 10. амаршалнабди
11.благопожелание 11. мэдэнэбди
12.родственники 12. ёhо заншалнууд
2. Впишите по 5 глаголов в соответствующие столбики
муноо саг үнгэрhэн саг ерээдүй саг
2.Используя данные слова, составьте предложения.
hайндэр, hарада, боложо, энэ, Сагаалганай, байна. Амаршалнаб, сагаан, би, hараар, үнэн, таниие, зүрхэнhөө.
3. Переведите текст на бурятский язык.
Сагаалган - бурятский национальный праздник. Это новый год по лунному календарю. Его встречают в Бурятии, Монголии, Тыве, Калмыкии, Японии, Китае, Корее, Вьетнаме. Этот праздник пришёл на нашу землю из глубокой древности.
4. Продолжите пословицу
«А» узэг эрдэмэй дээжэ,
А) аймхай хун арба ухэдэг.
Б) абдаршье алтан хэрэггүй.
В) аяга сай эдеэнэй дээжэ.
Биб гэhэн гансаараа,
А) зуун нүхэртэй ябаhан дээрэ.
Б) бидэ гэhэн гансаараа.
В) hайн хүндэ нүхэр олон.
Ургасын ехэ - ажалhаа,
А) хүн болохо багаhаа.
Б) ухаанай ехэ - эрдэмhээ.
В) хабарай үдэр жэлые тэжээдэг.
Контрольная работа № 3
1. Подберите к данным словам имена прилагательные
Үдэр, шубуун, бүмбэгэ, сай, hургуули, hурагшад,
ном, басаган, модон.
2. Отгадайте загадки и подчеркните нужную отгадку
Аяга соо алаг булаг (аман, нюдэн, шэхэн)
Yүдээр ороод, үрхөөр гараа (хүн, утаан, түлеэн)
МүльЬэн дээрэ мүнгэн шагта (наран, hара, сэсэг)
3. Выберите правильные окончания заимствованных слов
Яблок(а/о), почт(о/а), парт (э/а), резин(а/э), щётк (о/а), газет(а/э), ручк(а/э), ферм (а/э), форм (о/а)
Контрольная работа № 4
1. Переведите текст на русский язык
Yхибууд hургуулидаа ошобо. Туруушын хэшээл углоонэй найман саг гушан минутада эхилбэ. Муноодэр манда табан хэшээл болобо. Эгээ туруун буряад хэлэнэй хэшээл болоо. Энэ хэшээлдээ hурагшад арадай аман зохёолнуудтай танилсаба: таабари таалсаба, оньhoн үгэнүүдые уншаба. Yшоо жороо угэнуудые дэбтэртээ бэшэжэ абаба
2. Соотнесите слова, противоположные по значению
3.хуйтэн в. залуу
4.наhатай г. томо
3. Составьте из данных слов предложения
А) Аха,дулаан, абаа, бээлэй
Эгэшэ, оёно, ноогоон, оймhoн
Эжы, нэхэнэ, плати , арhан
Хубуун ,кофто, умдэнэ, торгон
Б) hурагша, уншана, hoнин, ном.
Yхибууд, бурана, соо, класс.
Эжы, минии, багша, ород хэлэнэй.
Баяр, аха, манай, эмшэн.
Туяанын, миисгэй, аба, асарба, хоорхэн.
Критерии и нормы оценки знаний, умений, навыков обучающихся.
Способы измерения уровня владения видами речевой деятельности
1. Проверка умения:
- выразительно читать и понимать содержание легких аутентичных текстов;
- определять основное информативное содержание текста (ознакомительное чтение)
- полно и точно понимать содержащуюся в тексте информацию (изучающее чтение)
2.Единица контроля: связный текст
3.Материалы для контроля: легкие аутентичные тексты
4. Показатель обученности.
Техника чтения: темп 100-110 слов в минуту, орфографическая и интонационная правильность, выразительность.
5. Понимание: понимание не менее 80% фактической информации (изучающее чтение), понимание основной идеи текста, основной информации (ознакомительное чтение)
ОБРАЗЦЫ. Типовые задания
ОЗНАКОМИТЕЛЬНОЕ ЧТЕНИЕ
-ответьте на вопрос "О чем говорится в тексте?"
-выбор из нескольких данных заголовков наиболее подходящего
-самостоятельное озаглавливание текста.
-составьте и запишите 3-4 предложения, содержащие в общем виде проблемы текста.
-ответы на вопросы к основному содержанию текста (о чем, о ком идет речь, где, когда происходит действие/событие, почему)
ИЗУЧАЮЩЕЕ ЧТЕНИЕ
-выделите в тексте основную мысль (идеи)
-краткий пересказ основного содержания текста (с опорой на текст, план, вопросы)
-выражение своего отношения (с опорой на текст)
Ленинэй орденто Буряадай оперо ба баледэй академическэ театр хадаа манай ороной суута театрнуудай нэгэниинь болоно. Анха түрүүшээр мянга юhэн зуун гушан хоёр ондо эхи табигдаhан түүхэтэй. Тиихэдэ Буряадай түрүүшын хүгжэмтэ драмын театр нээгдээ hэн. 1940 ондо «Энхэ Булад Баатар» гэжэ түрүүшын буряад оперо табигдаhан байна. Саашадаа дэлхэйн болон ородой эгээл эрхим оперно спектакльнуудые табижа суурхаhан байна. «Арюун дүүхэй Ангара хүүхэн»гэhэн балет театрай омогорхол болоно.
Театрай мүнөөнэй байшан 1952 ондо баригдажа дүүрэhэн юм. Нэгэ доро найман зуун хүн орожо хараха аргатай. Гадаада болон дотоодо талаhаа айхабтар гоё шэмэглэлтэй ёhото ордон болоно.
Энэ театрай тайзан дээрэ СССР-эй арадай артистнар Гомбо Цыдынжапович Цыдынжапов, Лхасаран Лодоевич Линховоин, Дугаржап Дашиев, Ким Базарсадаев, Лариса Петровна Сахьянова гэгшэд олон жэлдэ ажаллажа, арад зоноо дуу хатараараа баясуулhан юм. Мүнөө бэлигтэй артиснар Гаклина Шойдагбаева, Ольга Аюрова, Татьяна Шойдагбаева, Сурена Дашицыренова, Вячеслав Бальжинимаев, Дамба Занданов, Баатар Будаев гэхэ мэтэ артистнар үзэсхэлэнтэ hайхан дуунуудаараа шагнагшадые баярлуулна.
Тиихэдэ «Энхэ Булад Баатар» оперые шэнээр найруулан табигшань РСФСР-эй искусствын габьяата ажал ябуулагша Николай Логачёв болоно.
2. Мэдүүлэл дүүргэгты.
Анха түрүүшээр ….ондо эхи табигдаhан түүхэтэй (1932, 1922, 1930)
Театрай мүнөөнэй hайхан байшан ………ондо баригдажа дүүрэhэн юм. (1970, 1965, 1952).
3. Бэшэмэл харюу үгэгты.
Хэды ондо түрүүшын буряад оперо табигдааб?
Энэ оперо ямар нэрэтэй байгааб?
Театрай омогорхол ямар балет болоноб?
Мүнөө театрта ямар мэдээжэ артистнар ажалланаб?
Ленинэй орденто Буряадай оперо ба баледэй театр хадаа манай ороной суута театрнуудай нэгэниинь болоно.
Энэ оперые шэнээр найруулан табигшань РСФСР-эй искусствын габъяата ажал ябуулагша Николай Логачёв болоно.
Читайте также: