Пословицы на крымскотатарском языке

Обновлено: 22.11.2024

Аталар сёзлери халкъ агъыз яратыджылыгъынынъ энъ къадимий жанрларындан биридир. Асырлар девамында халкънынъ аятынен, эмегинен багълы оларакъ, онынъ узакъ омюр теджрибеси умумийлештирген, бойле ибарелерде халкънынъ акъыл-ферасети, отькюр сёзге усталыгъы корюне.

Аталар сёзлери бирден кесен-кес шекилленмесе керек. Олар чокъ юз йыллар агъыз-агъыздан айтылып, тильден-тильге сеяат этселер де, бир шекильде къатып къалмагъанлар. Аксине, эджаттан торунларгъа кечер экен, бу халкъ ибарелери кеткен сайын теренлеше берген, зенгинлешкен, дюльберлешкен. Шунынъ ичюн аталар сёзлери сонъ дередже лаконик олып, эр кимге анълайышлыдырлар.

Аталар сёзлери халкънынъ аят теджрибеси нетиджесинде мейдангъа кельген насиатлар, несильге ёл косьтерювлердир.

Аталар сёзлерининъ базы бирлерини бир чокъ къардаш халкъларда да раст кетирмек мумкюн. Халкълар арасында олгъан сыкъы мунасебетлер, медений алмашувлар, барды-кельдилер биринджи невбетте агъыз иджадына тесир этер. Эмекдарлар авесликнен бири-бирининъ къыйметли сёзлеринден файдаланып, оларны озьлештирип кельгенлер.

«Аталар сёзю-акъылнынъ козю». Бу ибареге Орта Асияда да, Кавказда да, къырымлыларда да раст келемиз.

Мешур языджылар та аталар сёзлеринде усталыкънен файдаланып кельгенлер. Эдип не къадар терен эсер язса, о къадар усталыкънен халкъ сёзлеринен файдалангъан. 19 асырнынъ буюк рус драматургы А.Н. Островскийнинъ пьесаларыны алсакъ, яки сатирик шаиримиз Мемет Нузетнинъ эсерлерини алсакъ, оларда аталар сёзлерининъ не къадар кескин, салмакълы, окъуйыджынынъ анъына синъген фикирлер ве кенъешлер ифаде эте бильгенини коремиз. Сёзлер – санки къылабдангъа тизильген инджи данелери! Къырымтатар языджыларынынъ земане эсерлеринде де аталар сёзлери дегерли ер тутмакъталар.

М. Горький: «Эдебият-инсаншынаслыкъ»,-деп айткъан эди. Инсан озюнинъ тюшюндже ве ислерини тиль вастасынен ифаде эте. Шунынъ

ичюн аталар сёзлеринде де тильге ве сёзге буюк эмиет бериле.

Аталар сёзлери инсан аятынынъ бутюн сааларыны къаплап алалар. Пек чокъ аталар сёзлеринде Ана-Ватангъа севгиси, Ватаннынъ-эр шейден къыйметли олгъаныны, козь бебеги киби, къорчаламакъ кереклиги ифаде этиле:

Ватансыз адам-йырсыз бульбуль.

Ана юртунъ-алтын бешик.

Инсанлар эвель-эзельден бирлик олмагъа ынтылып кельгенлер. Та къадимий девирлерде олар, бирлик олып, яшагъан ве табиат кучюне эм де чешит айванларгъа къаршы, бирлик олып, курешкенлер. Шунынъ ичюн халкъымызда бирлик ве достлукъ, джемаатча иш корюв акъкъында аталар сёзлери пек чокъ.

Къайда бирлик- анда тирилик.

Бирлешкен бинъни йыкъар.

Достсуз адам- къанатсыз къуш.

Бинъ дост – аз, бир душман – чокъ.

Инсан озюнинъ дуйгъу ве фикирлерини сёзлернен ифаде эте. Шунынъ ичюн аталар сёзлеринде де тильге ве сёзге буюк эмиет берилле:

Адамны кульдюрген де - тиль, куйдурген де.

Татлы сёз - балдан татлы.

Тиль – акъыл теразесидир.

Озюне бакъма, сёзюне бакъ.

Инсан олер, айткъан сёзю къалыр.

Йигитлик ве къоркъакълыкъ акъкъында.

Арслан – изинден, йигит сёзюнден къайтмаз.

Алтын атеште сыналыр, йигит – куреште.

Къаз кельсе – яз келе.

Къышнынъ къары – кузьге берекет.

Эмек ве эмекке мунасебет акъкъында аталар сёзлеринде халкъымыз эвель-эзельден озюнинъ эмекке ве эмекчи кишиге урьмет ве севгисини ифаде эте, лякин тенбель, онъмаз кишилерни куле:

Адам иште сыналыр.

Агъыр иштен къачма, енгилине чапма.

Аталар сёзлеринде инсанларнынъ ой – фикирлерини, къаарь – къасеветини, башындан кечиргенлерини корьмек мумкюн:

Эль агълаткъан озю кульмез.

Эйилик япсанъ, сонъунадже яп.

Эдеп ве тербие акъкъында:

Озюнъден буюкке урьмет эт.

Аталар сёзлери халкънынъ аят теджрибеси нетиджесинде мейдангъа кельген насиатлар, несильге ёл косьтерювлердир. Онынъ ичюн аталар сёзлеринде дава этюв я да идалашув ёкътыр. Олар тасдыкълай яки инкяр эте, омюр теджрибесине эсасланып ёл косьтере, кенъеш берелер.

Акъикъатен «Аталар сёзю – акъылнынъ козю»!

Аталар сёзлерини дерсте къулланув талебелернинъ нутукъларыны зенгинлештире. Мен дерсте бойле вазифелерни къулланам:

Ребусларда сакълангъан аталар сёзлерини тапмакъ;

Берильген аталар сёзюни битирмек;

Аталар сёзюни манасыны анълатмакъ;

Берильген сёзлернен догъру аталар сёзлерини тизмек;

Аталар сёзлери дерс кетишатындаки ишнинъ нуткъуны инкишаф эттирмек ве тюзетмек ичюн материал сыфатында хызмет этелер. Бундан да гъайры аталар сёзлери талебелернинъ дюньябакъышларыны ве оларнынъ догъру язма нуткъыны шекиллендирелер.

Следующая пословица

У всех народов много пословиц об уме и глупости. И крымские татары – не исключение. Представляем вам подборку крымскотатарских пословиц на эту вечную тему. Дополняйте наш список в комментариях!

Например, пословица «Анъы ёкънынъ гъамы ёкъ» переводится так: «У кого нет разума – у того нет и печали».

Следующая пословица

Одна из этих пословиц: Ватанны унуткъан киши – адашкъан киши. Перевод: Человек, забывший родину, потерянный человек.

Следующая пословица

Чужой компьютер

Просмотр темы 30

Нравится Показать список оценивших

Нравится Показать список оценивших

Нравится Показать список оценивших

Ананынъ ачувы,къар дайын-тюше чокъ,амма ире тез.
Злость мамы подобно снегу-падает много но тает быстро.

Нравится Показать список оценивших

Олешківська Січ (козацька Січ у Кримському Ханстві)
Козацька Січ у Олешках виникла вже у 1709р., незабаром після зруйнування Чортомлицької Січі. Її першими поселенцями стали ватажани-промисловці, які не брали участі у військовій кампанії 1709р., а з самого початку перебували на рибних та соляних промислах в пониззі Дніпра. З осені 1711 р., після повернення більшості запорожців з Бессарабії, де вони знаходились з військами шведського короля, олешківське поселення набуває рис, притаманних власне Січі. Від цього моменту кількість його мешканців зросла до 6 тис. осіб, самих тільки нежонатих козаків. При цьому багато січовиків ще перебувало у Буджаку та навіть у Валахії. Саме з цього часу починається зведення ровів та валів, адміністративних споруд та куренів, церкви.
Цікавим тут є те, що вперше, за часи існування козацтва, Запорізька Січ, а значить і його, козацтва, центр була розташовано на території, що належала Кримському Ханству (хоча мова й не йде суто про Кримський півострів).
Згідно з Прутським договором від 11 липня 1711р. російський цар Петро І визнав факт виходу Війська Запорозького Низового з підданства його держави та погодився з тим, що від цього часу Військо вступало під протекцію Кримського ханства. Додатковою угодою гетьмана П. Орлика з турецьким урядом від 22 квітня 1714р. було остаточно визначено політичний статус Війська Запорозького в Османській імперії (Кримському ханстві): воно відтепер перебувало у подвійній залежності від Османів та Гіреїв; за участь у військових виправах кримських ханів запорожцям було обіцяно невтручання у їхні внутрішні справи, даровано податкові пільги та право займатися їхніми традиційними промислами на всій території Кримського ханства.
І най життя козаків тут і було не з легких (в тому числі і через певні суперечки з кримцями), символічним є те, що козаки взагалі отримали від кримських татарів не тільки змогу збудувати своє поселення, а й права на доволі широку автономію.
Олешківська Січ існувала впродовж 19 років, до 25 травня 1728 року, коли її було зруйновано представниками, що і не дивно, проросійської партії козацтва, лідерами якої були Іван Малашевич та Іван Гусак.
В купі з тим, скільки разів в історії козацтва Кримське Ханство виступало союзником Січі, можна зайвий раз стверджувати, що історія українського і кримськотатарського народів нерозривно поєднані.

Нравится Показать список оценивших

Нравится Показать список оценивших

Из-за прямизны своей достигает стрела цели, из-за кривизны остается в руке лук. (Крымскотатарская пословица)

Читайте также: